31.5.19

Min egen lediga dag...

...vad jag värdesätter den!! Trots att jag cyklat fram och tillbaks i den ivriga stormen. Är det verkligen sant att det blåser endast 12m/sekund? Eller?  Det betyder att vinden idag klassas som endast frisk vind!!???! Undrar verkligen hur det skulle kännas med orkan....

Benämning på vindstyrkor
Benämning på landBeaufortKnopm/skm/hBenämning till sjöss
Lugnt0<10-0,2< 1Stiltje
Storm1048-5524,5-28,489-102Storm
Storm1156-6328,5-32,6103-117Storm
Orkan1264-32,7-

Jag steg upp redan vid halvsju och gjorde morgonmål till oss.

Klockan tio for jag på Bodypump. Hem och ta en snabbdusch och iväg på lunch ti stan.
Jag är svag på asiatiskt pch har hittat ett ny favorit. Jag har tyckt bäst om Saigon, men idag gillade jag precis allt jag åt på Golden Lotus.

Nu har jag och minstingen köpt en kostym från Dressman. Och vad det svider i plånboken. Hoppas han aldrig växer ur den!

Dagen har gått så fort att jag inte hinner alls göra allt det jag ville.

Vi åkte ikväll och köpte även 3 par nya skor....och sen har jag oxå bakat en jordgubbs-moussetårta. Den ska vi fira minstingen med imorgon när han går ut nian.

30.5.19

Kristi himmelsfärd

Vår lediga dag, och vi fortsatte måla. Jag var säker på imorse när jag vaknade att jag skulle strax hamna och stiga upp och fara till jobbet. Men vilken skön känsla det är, dessa få gånger, man inser att man är ledig!! Och imorgon, tar jag ledigt oxå!

Det blir en dag med bröllopsplanering och shopping åt pojkarna. Jag har många samtal att ringa. Vi vill även ge älsklingens familj en minnesrik resa när de kommer hit. Så det ska jag försöka planera oxå. Och tipsa mig gärna om ni har nåt intressant och roligt att göra eller fara och se på.

Ikväll har vi då varit på kalas och det var kul och vi åt så mycket gott! Det fanns bl.a havtornsmoussetårta och laxtårta....

Såhär fint hav av blommor har vi ute på gården. Brudspirea.

28.5.19

Sötsaker är min fiende!!

Cyklade hem från jobbet i ett varmt regn och jag njöt! Det var härligt och det doftade så fräscht....

...ikväll har jag bara varit lat. Igårkväll kom jag mig ut på en joggingtur, men idag var jag trött. Jag har hamnat i en ond cirkel igen med mitt sockerberode! Jag hatar det!!
Man behöver inte äta det! De kommande dagarna blir det en hel del kalas dessutom.

Imorgon vid jobbets slut tar jag långhelg. På fredag tar jag min andra vinterlediga dag och ska fara på shopping med minstingen. Han har avslutning från högstadiet på lördag.

På torsdagkväll ska vi fira min brors fru som fyller 40 år. Det ser jag fram emot!

27.5.19

MY SONG

...den segelbåt jag var med på från början och nästan till slutet av byggandet har råkat ut för en obehaglig och sorglig olycka. 130:an, My song.

Läser på nyheterna att den fallit av ett cargo-fartyg, som transporterat båten i Medelhavet. Ingen vet riktigt vad som hänt, men segelbåten på 40m har fallit av fartyget och hamnat i vattnet och man kan se på bilderna att den sjunker. Totalt hjälplöst.
Du kan läsa om det här:
my-song-cargo-fall

Jag hamnade och kolla igenom min blogg för att återuppväcka mina minnen. Det var även denhär båten som älsklingen var med och hjälpte till med propulsion-systemet med mera.

Så i December 2014 kom jag med i 130:ans projekt. I December tillverkade vi formen till den. Nyårsaftonen 2014 fick vi äntligen börja laminera. I mitt inlägg den dagen låter jag så glad och entusiastisk.

Under året 2015 har jag flera inlägg från jobbet och lamineringen av 130:an.

1 år senare strax före julhelgen 2015, samlas vi ett helt gäng tillsammans med Franks måleri och slipar utsidan av skrovet.  Där körde vi med de blå saxliftarna runt skrovet. Jag minns ännu den helgen. Fast jobbet var dammigt och tungt var alla så glada och vi kände hur vi jobbade bra tillsammans. Vi blev klara i god tid, fick t-sjortor av Frank och fick fullt betalt, från jobbet fast vi hann bli klara tidigare.

I maj 2016 fanns det inte så mycket laminering kvar. Och jag beskrev det som lite bitterljuvt att den båt man jobbat på började bli klar för avfärd. Jag kommer ihåg att vi skojade att det var nästan som vårt barn. För man jobbade med blod, svett och tårar och helt klart att man blir emotionellt fäst vid ett projekt.

9.8.2016 åkte båten iväg från Baltic Yachts till varmare breddgrader.....

Foton från min tid på My song och en del av mina jobbarkompisar den tiden....

Tänker på alla de som denhär olyckan drabbat. En kapten och en besättning nånstans som förlorat sitt hem och jobb. Och på ägaren som förlorat den käraste ägodel han haft. En passion! Lyckligtvis har ju ingen skadats, men nog ska det göra ont i dem...

26.5.19

Okända djur

Solen skiner igen efter våta dagar. Kyligt, men fint!

Vi har så många insekter och fåglar här vid huset. Måsmamman fortsätter med flygattacker mot oss, men ibland verkar det som att hon int orkar bry sig i oss. Jag undrar hur hennes make står ut med allt skrikande och hotande, medan han står stolt på vår skorsten orädd och int bryr sig så mycket om oss.

OKÄNDA DJUR

Så har jag just skrollat på nyheterna och facebook och hela Finland jublar över att Lejonen tog hem VM-GULD i ishockey🇫🇮

25.5.19

Kändisar födda samma år som jag...

Sovmorgon typ. Vaknade efter 9. Nu har vi ätit morgonmål och vilar lite före vi fortsätter bygga.

Hamnade på en sida var man kan kolla in vilka kändisar som är född samma år som jag....intressant!

Angelina Jolie, Charlize Theron, Kate Winslet, Bradley Cooper, Drew Barrymore, Sia, Mayim Bialik, Eva Longoria, David Beckham, Michael Bublé, Fergie, Jamie Oliver (läste just att han har hamnat och stänga ner många av sina restauranger, vad ledsamt) 50 cent, Natalia Imbruglia, Will.I.Am, Kate Gosselin, Enrique Iglesias, Mel B, Tiger Woods och många, många fler....KÄNDISAR FÖDDA 1975

Nu är vi hemma igen....och en behövlig vila.

Nu är det midnatt och utsidan påminner mig om Mauis fuktiga dimmiga väder vi hade i bergen ibland. Det var ju förstås en skön värme där.

24.5.19

Kulturkrock

Nu sitter jag och njuter av en fridfull stund i fåtöljen. Så småningom kommer dottern och gästerna. Jag har hunnit handla och städa efter jobbet. Pizzadegen jäser på bordet. Degen gjorde älsklingen igår.

Gästerna har jag väl berättat om tidigare. De kommer från denhär platsen.

Det är nåt av de sista gångerna vi träffar dem, eftersom de kommer att flytta tillbaka till hemlandet i början av Juni.
Deras dotter ser fram emot att flytta hem till alla sina kära kompisar.

Jag är säker på att det har varit en kulturkrock att komma hit till detta osociala Finland. Vi pratade om det senast vi träffades. Här syns inte folk. Alla sitter gömda i sina lägenheter och hus. I Spanien lever ju folk upp till det som kallas ett liv. Träffas ute och är glada och pratar....

...men kan vi skylla på klimatet?? Vi har ju trots allt inte så varmt så ofta....

23.5.19

Köksbord

Igen en timmes övertid. Hur jag än försökte ge på idag tycktes jag aldrig bli klar.
Jag kunde ha stannat en till timme och kanske då blivit klar. Men jag hade lovat dottern att hjälpa henne köra ett gammalt köksbord med stolar till Ekorosk. Hon har köpt nytt bord och stolar. Hon håller på och möblerar om. Det blir nog fint.

Så jag har just kommit hem och nu vilar jag.....imorgonkväll ska vi ha pizzagäster. Det ska bli kul!:)

22.5.19

Häggen

Det doftar så gott i hela lägenheten av häggen som jag plockade igår...

Vårens höjdpunkt

Förr i tiden markerade häggens blomning starten på den period som betraktades som vårens höjdpunkt. Den slutar med att syrenen blommar, vilket har gett upphov till uttrycket “mellan hägg och syren”. Enligt en gammal sägen kunde man förr i tiden i vissa delar av landet se en skylt hos skomakaren med texten “Stängt mellan hägg och syren”.
Häggen trivs i fuktig jord och växer ofta i skogsbryn, hagar, stränder och parker. Den är vanlig i hela Finland, ända upp till fjällen och trädgränsen.
Häggens ved är känd för att vara seg och hård och har därför länge använts till finsnickeri och trähantverk - utom i nordöstra Skottland, där det var förbjudet att använda hägg, eftersom den betraktades som ett häxträd. Förr i tiden såldes barken på apoteket här hemma i Finland, eftersom den innehåller höga halter av ämnet amygdalin. Det är detta ämne som ger häggen en karaktäristisk smak av bittermandel. Avkok på häggbark var förr i tiden ett vanligt botemedel mot urinvägsinfektion.
Blommorna är starkt väldoftande och växer, till skillnad från andra rosväxter, i klasar. De går lätt att skörda i stora mängder eftersom de ofta sitter väldigt tätt. I Augusti mognar “häggbären” - små, svarta stenfrukter, som smakar sött och ganska strävt. Både blommorna och bären kan användas för att koka saft, göra vin eller smaksätta sprit och vinäger.

....ikväll har vi haft talko här hemma. Alla som bor här i kvarteret samlades för att städa utsidan. Så jag har rensat rabatterna och lagt ut lite bark.

Jobbdagen vill jag inte ens tänka på. Den var bara ledsam, trög och tröttsam. Det blev även idag en timmes övertid.

21.5.19

Polska chaufförer

Idag var det en helt okej dag. Det var lite stressigt på morgonen, när jag skulle skicka iväg en 340kg låda med Dhl, och de har högsta vikt som 303kg om man vill ha snabb-transport.

Lådan måste vara framme i Danmark redan imorgon. Så jag hamnade och ringa upp Dhl för att få dem att fixa nån slags transport. Några timmar senare hade den vänliga Dhl-damen fixat transporten. På eftermiddagen blev varan hämtad av en polsk chaufför.

Jag förvånas av hur ofta man anlitar polska chaufförer överallt. Dessa chaufförer förtjänar väl knappt nånting och de hamnar nog och köra långa sträckor utan paus.

Han som hämtade lådan idag var nu int så glad heller. Kanske han var på väg hem redan från ett annat uppdrag, men hamnade och svänga om för vår skull....

...trailrunning'en har jag lagt på is tills det lugnat ner sig på jobbet. Det finns inte en chans att jag orkar göra det nu. Jag kan ju int vara en sån idiot att jag tar på mig så mycket att man klappar ihop. Och detdär med att stressa med middagen och rusa iväg nånstans, ha en tid att passa, nej, det gör jag inte!

Om jag får ta det som det känns, då går det bäst!

20.5.19

Härlig doft

Imorse var det nog den härligaste av alla de gånger jag cyklat till jobbet. Det hade regnat en timme tidigare och det doftade underbart. Även på hemvägen njöt jag så av doften, doften av hägg och växter.

På jobbet började dagen ganska lungt, men vartefter dagen gick, kom det mera varor. Hade inte tänkt att jag skulle jobba över, men det blev nästan en timme.

Ikväll gjorde jag Pad Thai. Och nu vilar jag med dörren öppen och en fräsch blomdoft strömmar in. Två tåg har passerat. Det är otroligt hur tyst det annars är från tåget, men nu hörs skenorna ljuda högt.

Så småningom ska jag fara på en joggingtur....

19.5.19

Sunshine

Vaknar till en solig dag igen....❤
Och jag har tagit några foton igen....

18.5.19

En baddare

Vad vädret har varit suveränt egentligen de senaste dagarna. Det har varit kyligt vissa dar, men det har varit soligt. Och idag ser det även bra ut!

Man borde börja dagen med en promenad.

Igår på jobbet var det riktigt bra! Det var folktomt eftersom de var ut på sjön och testade båtarna, det kom mindre varor oxå.
Jag kunde ta mig an hyllorna och börja inventera.

Där är det minsann kaos oxå efter dehär månaderna när ingen på lagret har haft tid att se till att allt som tas, skrivs ut. Vi kommer att ha mycket att reda opp de kommande veckorna.

Saldot stämmer inte överens med vad som finns. Vi har en manick, som man borde använda varje gång man tar ut nåt från lagret, men det funkar inte riktigt.

Det tar en evighet att gå igenom allt och rätta till. Om vi inte gör det, åker båtarna iväg med obetalda delar. Och det är ju inte bra!

Nåja, det om jobbet....jag har en yngre bror annars som fiskar på fritiden. Han har byggt en fin båt till sig, samma båt som min äldsta bror byggt. Min äldsta bror gjorde för många, många år sen en egen båtform och han laminerade sin egen båt.

Denhär båten har nån annan laminerat ur samma form.

Hursomhelst, min yngre bror har gjort sin till en riktig trollingbåt.

Hans stora intresse är att fiska och vara ute i naturen. Och han fångar stora fiskar. Det jag ville säga, är att han för bara några dar sen fiskade upp en sånhär lax, en riktig baddare på 18,8kg och 115cm lång😲😁

Nej, nu ska jag ställa mig och fara och måla taket....

...målade andra varvet i ett av rummen och sen slipade jag i det rum på övre våningen som ännu är ogjort. Jo, så fotade jag lite. Det har verkligen grönskat till sig den senaste veckan. Denna mås har gjort ett bo strax intill huset, som de gör varje år, och attackerar oss när vi närmar oss.

16.5.19

Slåss mot latheten!

Idag är jag på smått dåligt humör  och känner mig som 70 år. Mina händer är rynkiga och stramar när de är så torra,  och jag känner hur trött mina rynkor kring ögonen är.

På jobbet var det på gång som vanligt. Men det kom mindre varor så jag hann bli klar så gott som i tid. Redan vid fyra for jag hem.

Jag berättade inte nåt om gårdagen. Då var jag till Sunds och träffade min brors fru som jobbar där. Så nu har vi tillsammans kommit fram till vilka blommor jag ska ha i brudbuketten. Jag vet att jag vill ha vitt. Det är så fint!

Nu ligger och vilar och försöker få mig själv att hitta nån slags vilja att fara och träna....men det känns trotsigt i hela mig...

...men jag ska klara hindret och stiga upp, lägga träningskläderna på och köra Bodypump. Det är ju känslan efteråt som ger bevis på att det är värt det, alla gånger!

14.5.19

Kalasdags...

Ligger med huvudvärk och vilar. Jag har känt av det hela dagen. Men väl hemma fick jag ta värkmedicin när det blev värre.
Trött är jag, och frusen oxå. Eller var. Nu har jag filt och sockor på....

Jobbade övertid en stund igen. Eftermiddagsfikat blev lite senare än vanligt idag. Man bjöd på kaffe och världens godaste bullar, från Skorpan förstås, nu när de tre båtarna är i sjön. Det ville man fira. Chefen var även på plats.

Satt och huttrade ute vid kajen med alla andra mänskor medan jag mumsade i mig bullen med tevatten utan te:) Jag dricker ju faktiskt endast kaffe numera på morgon, när jag stiger upp och det är enda kaffekoppen jag dricker på hela dagen.

Till middag gjorde jag kycklingwok.
Tråkig att jag igen missade min  trailrunning.

13.5.19

Med spänning!!

Nu fick jag äntligen slänga mig i sängen och vila lite. Vi måste få sommarringar på bilen ikväll. Vi har äntligen skaffat nya.

Jobbdagen var lite längre idag igen. Jag tror klockan var runt fem när jag for hem. Men idag! Idag har jag gjort en grej som jag kan avslöja gav mig en försiktig, men stolt förjusning.

En lång boom, kom med en lastbil, som jag lyfte av tillsammans med en annan truckchaufför. Vi behövde alltså ha två truckar. Och med hjälp av min kusin, som instruerade fick vi lossat den.
Det var så spännande!!
Boomen kan väl ha varit minst 10m lång.

Du kan checka ut båten den tillhör, här:
BALTIC 112-03 CUSTOM

Och på samma gång kan jag ju berätta att dehär 2 båtarna är oxå sjösatta.

BALTIC 142-01 CUSTOM

BALTIC 67-02 CRUISER

Nya låtar....
🎶'Cause I don't care when I'm with my baby, yeah. All the bad things disappear

And you're making me feel like maybe I am somebody🎶

Vilken rockig låt!!
Bäst ifall ni kollar den officiella.

Disney....

12.5.19

Morsdag med pancakes❤

Vi bjöd vår gäst hem på middag igår istället för bbq. Jag som är lite frusen av mig ville inte grilla ute och eftersom vår middagsgäst jobbar som riggare, hade jag en känsla av, att han fått tillräckligt med frisk luft och borde få sätta sig ner inomhus till dukat bord.

Älsklingen har känt honom länge, men han  berättade att han var född i Nya Zeeland, men att han bott många år i Coronado, San diego. Han trivs så enormt bra att bo där med sin fru. Om ni minns från min resa jag gjorde till San Diego för ett år sen, så cyklade jag ju från Imperial Beach till Coronado en av dagarna.

Det förvånar mig ofta, hur liten världen är, när det kommer till yachties, alltså en sailing enthusiast. Man kan nästan säga att oberoende vilken del av världen man kommer från, så känner man till folk i samma business. Det tycker jag är beundransvärt! De är på nåt sätt en egen individ....

Iallafall så köpte jag nötkött igår, som jag stekte och som vi åt med potatis. Ett gott amerikansk vin som passade perfekt till middagen, Gnarly Head.

Jag var lite rädd att steken skulle bli för torr, men jag tror jag lyckades. Mina pojkar åt med god aptit och de vågar ju allafall säga till om det är nåt som inte smakar som det ska😊

Imorse gjorde älsklingen american pancakes morsdagen till ära. Jag fick även en present med ett bordduk-set som kommer att sitta fint till köksbordet.

Ikväll ska vi då till min mamma och fira henne❤ Ska bli så roligt!🤗

I wish a Happy Mothers Day to you!
Jag önskar en Glad morsdag till er!

11.5.19

Kulturer

Lördag och en ganska bra början, när vi båda faktiskt har haft en lugn stund efter veckans hard work.

Igårkväll var vi ute en sväng och kom hem vid midnatt. Jag fick träffa på några av de som älsklingen jobbar med. Fem av dem var från Slovakien, men har bott i Spanien i många år, två av dem var från Italien, tre var från Spanien och en från Sydamerika.
Det är ju alltid så roligt att träffa på folk från andra länder.

Även på jobbet, träffar jag på folk från olika delar av världen....USA, Tyskland, Italien, Spanien, Sydafrika, England...

Idag ska jag försöka hitta en fin morsdagsgåva till mamma. Imorgon är det morsdag och jag vill ju hitta nåt speciellt att ge henne.

Ikväll ska vi väl grilla nåt eftersom vi får besök av, en bekant till älsklingen, som kommer från San diego.

10.5.19

Helt åt skogen....

....den meningen sa en av inköparna idag! Och nog är det så sant! Det är helt åt skogen! Alla har panik.

Vi har 3 båtar i sjön, nåja den tredje åker i snart. Men det är fullständigt kaos när det handlar om delar som folk vill ha.

Arbetsledarna drar håret av sig i panik över alla delar som måste skickas till olika smidare med mera och göras om....

....medan vvs:arna inser att det fattas några bultar eller slangar och att de har för liten pump som måste bytas ut...

...någon väntar och väääntar med panik på ett paket som måste anlända genast från nåt maritimt företag.

En inköpare får en uppgift att beställa nåt, dagen efter frågar man om varan anlänt....panik, panik, panik!!

I köket springer man benen av sig för alla som är hungriga...och disken svämmar över trots att man ger järnet...

Mrs M som har minst fyra personers jobb, har huvudet fullt av siffror som flamrar för hennes ögon medan hon ser över fakturorna....och städerskorna som tyr sig till henne med frågor och lagerarbetarna som vill hitta delar från hyllorna och sen är hon inköpare däremellan och man undrar hur det kan vara möjligt utan att tappa greppet...men hon är lugn och vänlig och är så hjälpsam!

Fastighetskilllarna jobbar från fem på morgon till midnatt, de är trötta....men de kan inget annat än stanna kvar eftersom de är de riktiga och de äkta experterna när det handlar om allt från fastsättning av bulb....sjösättning av båtar med mera.

...chauffören har säkert 1000km på en dag fast han kör runt i nejden, hans huvud värker när han borde vara på fem ställen samtidigt....och han undrar i sitt sinne hur det sko vara att kunna klona sig själv....

...och själv gnäller jag över mitt tunga jobb när jag borde tänka mer på hur mina medarbetare har det...

...produktionsarbetarna klappar ihop en efter en med att bli sjuk eller få burnout...hur kan det ha blivit såhär?? Hur kan vi ha låtit det att gå såhär?

Vi duktiga finländska arbetare med vår stolthet sväljer och tänker att vi ska klara allt! Alla tiger...ingen vill säga nåt för då ses man som vek...

9.5.19

Risgrynsgröt

Idag har jag haft en busy dag igen. Men det gick bra iallafall.

Efter jobbet cyklade jag hem, det for en timme över även idag. Cyklade via butiken efter röd mjölk och färskt bröd.
Kokade risgrynsgröt och när det var klart, testade jag på att vara pizzabud, åt älsklingen.

Han har igen en lång dag.
Nio stycken Pepperoni-pizzor hämtade jag till killarna på båtvarvet.

Själv åt jag risgrynsgröten med stor aptit! Den senaste dagarna har jag varit hungrig hela tiden. Tror det beror på att jag cyklar.
Men om jag inte skärper mig nu kommer jag inte att gilla det vågen visar.

8.5.19

Onsdag

Idag var en riktigt bra dag! Jag hann med det jag skulle ganska bra. Det blev ändå en timmes övertid för att reda upp de varor som kom på eftermiddagen. Det är konstigt att se alla hyllor proppfulla med varor och båtarna borde vara klar om typ en månad.

Ikväll har vi ätit pasta och köttförs med tomatsås och pesto. Det är så gott!!
Och förstås chiabrödet vi gillar!

Snart ska jag fara ut på promenad med en
vän från Valencia.

7.5.19

Pancake-day

Woww!! Det blev en tuffare dag på jobbet igen! Så pass att min ilska började komma fram. Efter lunchen var jag så trött. Som tur lugnade det ner sig efter det.

Cyklade hem, och vareviga dag i motvind!!
När man är både hungrig och trött och det går tungt på hemvägen är det inte lätt. Men kanske det tar bort stressen en aning.

Via butiken, och väl hemma blev det lax och grönsaker till middag. Just nu är Team Nordic trail ute i skogen och springer, men vet ni vad jag gjorde??!

Jag stekte american pancakes och slängde mig i soffan nu efteråt.

Ibland måste man bara lyssna till hjärnan, fast kroppen gärna behöver annat.