Idag har jag bakat det som jag tar med till dopet. Det var enkelt och gott!
Cias1975
25.6.26
Fortsätter baka....
Jag försöker cykla så ofta jag har känner för det. Så både igår och idag har jag cyklat in till stan. Igår hade jag bara en tunn jacka och jag frös. Inte precis sommarvärme om man cyklar.
24.6.26
Testbaka 🍪
Semestern är redan inne på tredje dagen. Jag har varit på G minsann. Till Liljekonvalj i förrgår, till Pihlajalinna igår för att träffa fysioterapeuten och fick ett träningsprogram för foten, så hoppas det ska hjälpa. Även till mammas och träffa söta, rara babyn och hans föräldrar🥰
Sen har jag testbakat till dopet som hålls på söndag, "Brownie dulce leche", men den kändes verkligen inte som en festkaka. Den blev för kladdig. Så istället blir det kanske en liknande, men lite mindre kladdig. Jag testade även "Biskvier", men jag gjorde dem för stora, och jag fyllde dem med för mycket smörkräm, så de blev misslyckade. Så nu ska jag fundera ut något annat, eftersom jag tror att jag sko ha svårt att få biskvierna att se vackra ut.
Recept på de jag testade finns här:
21.6.26
Kantlax🌞❤️
Tänk att få vakna till en ny dag.☀️ Det är sommar och +16 grader. Klockan är åtta och jag har just varit med hundarna på en promenad.
Sitter och njuter av en kaffe. Hundarna ser till att deras papp stiger upp. Det ska snart bli pancakes. Älsklingen ska experimentera precis som med pizzadegen att göra goda pancakes av surdeg. När det kommer till pancakes med surdeg, har jag mina tvivel på att det ska smaka bra. Han har testat en gång tidigare, de var goda, men det smakade för mycket av surdegen. Så det ska bli spännande att se vad det blir denna morgon.
Yes, pancakes blev väldigt goda!😍 De var smakrika och perfekta! Jag tycker till och med bättre än vanliga. Så nu vet ni att det lönar sig att testa. Man ska inte ge upp.
En hare, eller flera, bor på våran tomt. Igårkväll låg den helt stilla, raklång, på vår gräsmatta med öronen väldigt bakåt och vi trodde den hade något fel. Men kanske den bara gömde sig med ditt kamouflage. Dessutom blåste det rejält mycket, så kanske den lyssnande febrilt.
Midsommardagen firade vi med goda vänner. Det blev pizza i en het pizzaugn vid en sommarstuga på Kantlax, vid havet. Det var nog första gången i mitt liv som jag befann mig i Kantlax. Ett ställe jag skulle kunna bo på! Väldigt vackert! Älsklingen gjorde pizzadegen kvällen innan.
19.6.26
Midsommarafton 🌞🏵️🪻
Jag får ibland en känsla i mig, att jag blir obekväm om det handlar om djupa saker som jag har svårt att riktigt förstå. Om hur man borde vara, för att vara en bra människa. Det kan göra mig obekväm.
För trots att de flesta av oss försöker vårt bästa, finns det alltid ett steg till, vi kan ta för att bli ännu bättre. Till exempel givmildhet. Hur mycket är vi t.ex beredda att dela med oss...
Nå, jag lämnar den tanken tillsvidare och idag har jag precis som många andra njutit av soligt väder och grillad korv midsommarafton till ära. Finska flaggan får flaggas hela natten lång.
Jag klippte gräset och har varit oförsiktig och bränt mig på ryggen från solen. Sen använde vi flismaskinen dit vi lade kvistar och det är verkligen inte min favoritsyssla.
18.6.26
Är det verkligen sant?
S-E-M-E-S-T-E-R😍
Svårt att fatta att det är sant!😃
Nästan att jag har dåligt samvete, mest med tanke på de unga killarna som sommarjobbar och behöver hjälp ibland, till exempel med att få en CleanAir friskluftsmask, så att de inte tvingas andas in styren-ångorna. Eller när de behöver hjälp att få något ur verktygsskåpen. Jag blir väldigt mammig.
Idag har vi varit från lager och inköp på en sommarlunch till Pavis, innan vi alla far på semester. Det bjöds på schnitzel, trots att det inte var fredag🤭
Ikväll har vi grillat kyckling och jag har gjort batat och broccoli i airfryer och älsklingen grillade kyckling. Till middagen smuttade jag på denna goda drink som jag fick idag. Väldigt god!
Veckan på jobbet har blandats med lite VVS jobb chaufförsjobb, midsommarfestligheter och mycket mera. Vi fick även gå runt i B121:an som är så gott som klar och ligger ute vid kajen. Vilken fin båt och med vilka konstnärliga händer allt gjorts, även motorrummet, som någon sa, där allt var gjort med perfektion. Men det är det som Baltic Yachts står för. Perfektion, vilket betyder kvalité.
Jag plockade alltså tidigare i veckan VVS delar till B121:an. Det ska finnas "spare parts" på båten ifall något händer där ute på sjön. Så jag har kapat rör med rörsax kapat, slangar med ståltråd i sig, tills mina tummar värkt och sedan har jag plockat andra delar som passar till.
Sen har jag varit två gånger till Kokkola med vår firmabil, så det är alltid spännande och roligt att köra stora paketbilen. Den har varit på service. Även in via Fixafell, där de jobbar hårt och gör så fina inredningar.
Jo, en annan sak som hände. Något som jag på något sätt kunnat undvika hittils.... jag hamnade att stiga upp framför alla på jobbet och ta emot min födelsedagspresent. Men jag var så tacksam över det fina halsbandet jag fick, och blombuketten. (som kanske kära Sanna bundit på Sunds). Jag sa till henne att jag vill tänka så, att det är hon som bundit den😃
Men nu då, är det verkligen sant? Att jag nu i fyra veckors tid, får vakna utan alarm. Dricka min kaffekopp i lugn och ro medans jag äter gröt. Det känns helt oändligt skönt.
Denna låt av Christopher Cross får min syster att gråta. Den ger en enorm emotionell känsla för henne.
Medan min favorit är denna:
14.6.26
Coach Jonna👍
Jag har väldigt svårt att följa dieter och program, men jag önskar innerligt att jag kommer att ha energi att göra det som "Coach Jonna" nu lagt som mitt program. Jag blir förbluffad över hur mycket mat man får äta. Det jag vanligtvis tuggar i mig till lunch är en Hetki sallad och det är förbluffande vilken skillnad! Dessutom är man hungrig ganska fort efteråt.
Den lunch jag lagar nu:
Totalt: 331 kcal,
Kolhydrater: 31,1 g
Protein: 33,4 g
Fett: 6,2 g
Hetki ceasarsallad:
Totalt: 290 kcal
Kolhydrater: 13g
Protein 12,5g
20g fett
Så jag har även fått träningsprogram som är verkligen bra. Första passet jag testade så tänkte jag att det här är ju inte tungt alls. Vikter på hantlar jag har hemma är skrattretande små dessutom.
Men några dagar senare insåg jag att jag körde den lättaste varianten av de träningspass hon lagt fram. 🫣🤭
Så nästa gång ska jag testa ett tyngre pass. Men vissa dagar med Bodypump eftersom det är ett pass jag verkligen gillar.
Eftersom jag lagar mat till alla i familjen samtidigt, så blir det inte så lätt alltid att räkna ut hur mycket jag ska äta. Så det kan vara ett problem. För att lyckas med dieten måste jag lägga upp veckomenyer. Annars kommer jag att ha svårt att koncentrera mig på luncher och middagar.
Lyckligtvis är lunchen ganska likadan i de 50 dagar jag kommer testa.
Om ni är intresserade av Coach Jonna finns här en länk:
13.6.26
Svullen ankel
Jag sa som jag kände till läkaren igår, att det inte gör så ont, och behöver inte kryckor🙂. Jag har stukat min fot en gång i mitt liv, för typ 19 år sen och då gjorde det ont. Så det här är nog något lättare.
Jag har haft från och till ont i högra foten. Så torsdags när jag steg ur trucken kände jag att det högg till lite i foten. Men jag ryckte på axlarna och fortsatte jobba. På kvällen, efter middagen for jag och tog några snabba trappsteg till roskisbacken, innan jag for och körde ett pass Bodypump.
Allt gick bra tyckte jag. Jag duschade när jag kom hem och satte mig sen i soffan för att vila. Och då ser jag hur svullen min högra fot är. Lite öm och styv, men inte direkt värk.
![]() |
| Bulan syns tydligt |
Nästa morgon var bulan ännu kvar, så jag tänkte att jag far på besök till Pihlajalinna för att få remiss till någon ortoped.
Det här vill jag inte ska hända, och med en vandring i höst behöver mina fötter vara i bra skick.
Jag var till vår hälsovårdare och hon skickade mig vidare till läkare och ska på måndag till röntgen. Det känns lite knasigt med röntgen eftersom jag inte har värk. Men jag gör vad de säger. Så jag hoppas slippa till en fotspecialist så jag får reda på vad är fel.
Idag har jag uträttat det underverk som jag nu tänkt göra i minst två veckor. Jag har städat mitt klädskåp! Och det känns så bra!!
Nu har jag hämtat älsklingen från tågstationen. Skönt att han är hemma. Och hundarna blev glada när de såg honom.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

















