29.9.20

Soffpotatis

Det blev soffpotatis av måndag och tisdag. I söndags snorade jag så enormt mycket att min näsa sved av snytandet. På måndag kände jag fortfarande den brännande känslan i näsan och jag var trött och frusen. Rädd för att nysa och snora så att folk börjar titta konstigt frågade jag chefen om råd.

Så jag åkte hem vid elva. Och vilade. Imårse ville jag åka till jobbet, men var lite nervös över att laga folk nervös ifall jag kom tillbaks redan. Så min chef tyckte jag ska vila en dag till. Och som jag vilat. Känner mig inte sjuk, men bara slö, för att jag vilat.
Så imorgon är jag nog tillbaka på jobbet.

Och jag hann knappt skriva det, så sitter jag här nästan i tårar och har feber....det var när jag började röra på mig som jag insåg att jag är yr😢

27.9.20

Höstfärger

Idag har vi fortsatt med att lägga Parla trägolv. Våra knän och ryggar är ömma. Såhär fint är det ute just nu, när hösten charmar med sina färger.

26.9.20

Min resa till USA

3 år sedan jag fick flyga till USA för att fara på bröllop. Fick besöka New Jersey, gå omkring på gatorna i New York och ta in så mycket jag bara kunde. Det var en upplevelse jag älskar!!
Och jag vill göra det igen!!

Jag önskar att alla mänskor sko få uppleva det! New York är så gammaldags på nåt sätt trots att det är så modernt! Mänskorna, byggnaderna och gatorna....jag vill dit igen!!

Här mitt inlägg från 3 år sen...

MIN RESA TILL USA 2017

På huset har vi börjat med golv. Och det är ganska tungt. Men vi hänger in där...

25.9.20

Pink Gin

Så Hamnen har filmat Pink Gin.
PINK GIN IN STOCKHOLM

Fredagen har varit bra!
Ikväll gjorde jag en Pad Thai.
Och nu ska vi bara njuta resten av kvällen.

24.9.20

Diamonds

Coronan är på väg tillbaka och ledsamheter på jobbet. Så jag sätter på mig lurarna och lyssnar på musik för att drömma mig lite bort....

23.9.20

Team-building

Idag var en rolig dag! Vi slutade redan halvett och for på team-building🤗

Det bar iväg till Svanen. Där fick vi först kaffe, te och hembakta bullar😊

Och sedan blev det att sätta sig i en kanot och paddla.

Och efter paddlingen fick vi middag på Strandis.

Tack kära jobbet som låter oss göra dethär!

Ikväll efter liten vila, for jag på en länk i duggregnet. Och "kilometrikisa" är nu över för denna gång.
Såhär blev resultatet av cyklandet med deltagarna från jobbet. Och under denna tid har jag bidragit med 904km på cykel.

21.9.20

Holy

Måndag gick fort. Åt lunch på Vegana som int var nån stor favorit idag. Potatisgratängen var god, men det jag inte  klarar av äta är koriander. Och det fanns mycket av det idag.

Ikväll gjorde jag en kycklingwok till middag med sockerärtor, paprika, rödlök, vitlök, zucchini och morötter och lade rostade cashewnötter i. Och ris förstås.

Ute blåser det. Igen! Det bara blåser och blåser. Jag är avundsjuk på syster som bor i Sydney och hade en ledig dag idag och den spenderade hon på stranden i 26 graders värme. Önskar mig dit just nu!

Just nu ligger jag under filten och halvfryser. Men när maten lagt sig lite kanske jag ger mig ut på en länk. Då får jag iallafall upp värmen.

Justin Biebers nya...

20.9.20

Spotlights och ny ytterdörr😌

Idag har jag varit lite av en elektriker när jag har lagt spotlights och igår satte vi äntligen in vår nya hjälpköks-dörr. Fotade även hur fint solen lyser in i vårt vardagsrum.

Det blåser igen. Igår var vår granne på besök, som äger en villa bredvid, för att kolla läget, en 82-årig dam, som är i så extremt bra kondition för sin ålder.
Dessutom fick vi besök av ett häligt par som vi träffat under Alpha-kursen.

Nu ska jag fortsätta jobba med nåt....och sen kommer måndagsmorgonen hastigt.

19.9.20

Spännande och fina dagar!

Det har varit några speciella dagar de senaste dagarna. På jobbet har det gått bra, även om det händer mycket nu. Pink Gin åker väl iväg redan idag, och Liara i slutet av månaden och den tredje ska lyftas upp så småningom för refit det kommande året.

Middagen vi var bjudna på, torsdagkväll, med de italienska herremännen, var så italienskt som det bara kan bli!
Delikat pasta!!🙏
Sen var gästerna även från Kanada och USA. Det är alltid spännande att träffa mänskor från andra kulturer!!🤗

Nu önskar jag, att jag även kunde lära mig italienska. Det är ett bubblande språk på nåt sätt. Spanska och italienska, det vill jag lära mig! Och tänk vilken förmån det sko vara att kunna de två språken på jobbet!!

Igårkväll hade vi gäster! Bakade en havrekaka efter jobbet för efterrätten. Sen åkte vi och handlade till middagen och sen började älsklingen förbereda risotton medan jag försökte få det att se fint ut med dukning med mera.

Risotton blev så god. Vi använde kantareller som han köpt på torget och våra gäster är riktiga svampexperter och de hade även med trattkantareller som han satte i risotton. Risotton blev nog den godaste jag nånsin smakat!🤗

Som vanligt så glömde jag foto🙄 Så det gjorde jag idag istället när vi åt resterande.
Samt foton från fjällig bläcksvamp som man tydligen kan äta.

17.9.20

Sen middag

Ikväll blir det sen middag. Vi är bjudna på middag. Det är lite spännande, för jag har inte träffat på denhär personen tidigare...det blir troligtvist italienskt.

På jobbet gick det bra, trots stormen. Men det var nog en värre storm denhär, verkligen. Överallt har trän blåst omkull så det nästan ser ut som en krigszon.

Vi hörs...

16.9.20

Storm...

...utlovas. Just nu gör jag upp en brasa. Och vi har just varit och fixa båten med pojkarna och sett över allt som kan blåsa iväg.

Svenska Yle säger att vi ska komma ihåg att ladda telefoner, ha extra vatten, med mera eftersom strömmen kan fara. Och helst stanna inomhus när stormen blir hårdare.
Just nu blåser det ganska normalt.

Tungt huvud har jag. Kommer nog från att min nacke och rygg är så öm idag. Så jag får nog snart stoppa i mig en till Burana.

14.9.20

Havtorn

Igårkväll var vi en sväng ut i skogen för att leta svampar. Blir nog ingen svampplockare jag, undrar jag. Borde köpa en bra svampbok allra först. Hittade bara svampar som vi inte visste nåt om. Och nåns bajs. Kanske älg. Google lens, är inte så pålitlig, när den ville påpeka att det var en pumas bajs, vildsvins, eller svartbjörns. Det fotot raderade jag. Jag ville inte ha ett bajsfoto i min telefon.😌

På jobbet idag gick det bra och det gick fort. Jag har nog blivit en såndär som gör lite allt möjligt. En dag skruvade jag ihop en fläkt och idag skruvade jag ihop två desinficeringsställningar som jag lade så vackert vid huvudingången.

Sen jobbade jag på som vanligt däremellan.
Ikväll for jag till mamma och plockade havtorn. Nog är de så stickiga dedär buskarna. Dess kvistar som är som nålar och sticker en.

Kom även hem med dessa sockor som mamma stickat...

12.9.20

Tänker på jobb...och det är lördag😬

Idag anländer en större segelbåt till jobbet. Så det är spännande. En 150 fot. Den ska på refit. Den ska vara hos oss hela vintern.

Så på måndag får jag nog börja tänka på att placera om varorna och skapa utrymme för varor till den båten. Som mest kommer vi då att ha fyra båtar. Det är längesen. Vi har Pink Gin som är 175-fot, sen Liara som är 112-fot, Ice som är 43-fot och nu denhär på refit som är 150-fot.

Förstås snart är det inga båtar kvar i hamnen. Vintern kommer och alla våra tre som är här nu, far till varmare breddgrader.

Eftersom jag inte vet om det är okej, så skriver jag inte ut namnet på den som anländer. Den är inte byggd på Baltic, och dessutom och ovanligt nog, inte en kolfiberbåt, utan aluminiumbåt. Det betyder att den väger mycket. Den väger mer än Pink Gin.

Tog ett foto igår av masterna av våra större båtar när solen lyste så vackert på dem.

Nå, nu ska jag koncentrera mig på annat. Kanske ska jag börja baka de goda bullarna. Älsklingen jobbar.

11.9.20

9/11

Det är 19 år sen! Jag hade mardrömmar lång tid efteråt. Älsklingens moster berättade ledsamt att hon förlorade en god vän. Har även besökt stället. Det var svårt att ta in det....här är några foton när vi var där i Juni 2016.

10.9.20

Min kusin

Idag blev jag skräckslagen för några sekunder när jag körde ut dessa varor som jag störde mig så på, till en container. Det var blåsigt och vinden tog tag i det. Så jag blev skräckslagen. Ville inte smutsa ner eller förstöra nåt.

Som tur anade min kusin, min kära kusin på fastigheten, att jag hade problem, så han kom och höll i lasset så att vi fick det tryggt i hamn....

...min kusin, han är verkligen den bästa mänska jag vet om. Om nån av oss här på jorden lyckas ta oss till himlen när vi dör, så är det han. Han är den vänligaste, snällaste, mest kärleksfulla mänska, och förstås inte bara mot mig, utan mot alla!
Han är ödmjuk, lugn och sansad!! Han är helt otrolig!

Ikväll efter jobbet började jag städa. Och som jag städade!! Det tog timmar.
Så nu är jag nöjd med dagen!

9.9.20

Inte idag heller...

Jag är verkligen inte på så bra humör idag heller.

Lagret där jag jobbar, svämmar över med varor som jag inte kan föra nånstans och det retar mig, står inte ut med att se på det.
Men fick tips idag att jag kan lägga det i en container. Så det ska jag se över imorgon.

Andra orsaker som gör mig upprörd är att båda de två äldsta barnen just nu har fått en del tråkigheter. Dotterns bil som hon köpte för ett år sen är kaputt. Utan bil är hon och billån kvar. Och måste dessutom betala försäkring trots att bilen är ur bruk.

Och den andra hamnar och betala tillbaka bostadsbidrag. Så de får det kämpigt en tid framöver.

Till middag blir det likadant kaos som det är inom mig och jag är trött. Kycklingfilé i ugn med paprika, rödlök, ost och passerade tomater. Till det serverar jag ris.

Nu lyssnar jag till sentimental musik...

7.9.20

Måndag går alltid fort...

...men idag var det tråkigt. För jag hade en tråkig känsla. Jobb hade jag som tur! Det kändes nästan som att jag tog halva lagret på utsidan för att få in mer varor och få rum för dem.

Ibland kan det vara lite frustrerande, speciellt idag när jag hade sämre humör, när vi ska skicka varor mellan de två ställen. Jag hade just fått bort 3 stora lådor och mera rum, men så, kom de tillbaka idag. Så därför blev det en hel del ommöblering igen.

Ikväll har vi hämtar vårt Parla trägolv. Det är spännande!

5.9.20

Lördag i september

Jag tror att jag inte sagt det. Att efter att mitt finger, två av dem egentligen, senast var blå och läkaren ringde, så beslöt han att skicka remiss till sjukhuset för att få utredd varför. Så det tycker jag är riktigt bra!

I förrgår var jag på en länk och försöker komma igång med träningen igen. Nu har jag en stång oxå att träna med. Kanske jag testar att ladda ner appen igen från Les Mills så att jag kan träna igenom ett pass. Hursomhelst, jag har lätt benvärk idag.

På studion har man varit tvungen att ändra om passen till kurser, så nu är det bara ett fåtal pass man kan droppa in till. Det är tråkigt, men helt förståeligt. Corona har gjort det svårt för alla företag.

Kanske jag anmäler mig nån dag till en kurs....men just nu känns det som att jag har för mycket på gång.

Idag är det lördag, jag har int så mycket på min lista. Älsklingen ska fortsätta slipa golvet. Vårt trägolv är beställd och kommer nog nästa vecka. Då ska det väl så att säga, acklimatisera sig, i typ två veckor förrän vi kan lägga det. Det jag mest väntar på just nu, är ytterdörren till hjälpköket. När den är inlagd, kan jag göra vattenisoleringen där.

Jag klippte gräsmattan...gräset hade hunnit växa sig hög. Pratade med den villagrannen. De får många plommon i sitt plommonträd. Coolt!

På kvällen hade vi en liten barbecue. Med äldsta sonen, hans flickvän och yngste sonen. Dottern var på frisbee golf nånstans, den sporten har blivit populär hos dem alla, och 19-åringen är ut på seglats och hajk i helg.

4.9.20

Skrivtorka

Fredag!

Dagen gick bra. Ikväll har jag lagat klyftpotatis med kalkonfilé och så stekte jag paprika och lite vårlök till. Det blev en bra middag!

Jag har int så mycket att skriva idag...

3.9.20

Moussaka

Nu har vi tre segelbåtar ut vid kajen, men den tredje är så liten att den knappt syns. Pink Gin och Liara är här ännu, men seglar vidare så småningom.

Dagen har varit bra! Jag åt laxsoppa med god aptit och blev så mätt, så mätt! Men det fick mig inte att avstå från desserten. Jag tvingade egentligen ner den tillmin stackars mätta mage. Och än ikväll när jag kom hem var jag mätt.

Så jag for på en fyra kilometers länk, duschade och åt sen middag, grekisk moussaka...från After Eight. Det var helt ok!

Nu är det första kvällen denhär veckan, som jag inte har nåt program. Det är skönt!

2.9.20

Plocka svamp🍄

Vilar en stund nu efter jobbet. Ikväll ska jag för första gången i mitt liv, fara och plocka svampar. Det trodde jag aldrig!
Men nu händer det! Tack vare en bekant!
Det ska bli riktigt spännande!

Den enda svamp jag känner igen, är flugsvamp. Det är väl enda svampen jag någotsånär kommer ihåg från skolan, eftersom den är så giftig. Dessa som jag fotade vid huset är säkert inte så bra att äta.

Google lens: Chroogomphus vinicolor???

Google lens, säger även, att dethär är en Björksopp

På jobbet gick det bra! Det var lite lugnare idag. Men det gör inget. Det fanns ändå saker att göra.

Här är den korg med svampar vi hittade.

1.9.20

Alpha.

Jag är ganska nervös. Ikväll startar Alpha ledarteam 2020. Älsklingen och jag ska vara på Alpha kursen som medhjälpare. Så jag hoppas jag lär mig mycket även denna gång och blir en bättre mänska. Jag kommer nog alltid att vara dendär lite knasiga typen, men därför är det bra, att man får varva ner och tänka på de viktigaste sakerna i livet.

På jobbet fick jag en hel del utmaningar. Båda fastigetsproffsen är borta, så jag stiger till och hjälper dem. Men där igen, har jag en medhjälpare, som är så hjälpsam. Och av honom fick jag ett diplom, när jag uträttade nya utmaningar😛

Jag hoppas att mitt jobb alltid finns där och att alla fina mänskor alltid finns där....jag jobbar på världens bästa arbetsplats!❤

Såhär fint var det där idag.