30.9.19

Still going str...weak....😱

FortsÀtter med samma feber...men jag Äkte hursomhelst till jobbet idag, eftersom jag tÀnkt fara och ta nÄgra prover till Pihlajalinna. Men de hade fullbokat, sÄ det blir morgondagens.

Det fanns mycket att göra pÄ jobbet! Jag försökte sÄ gott jag kunde och försökte hinna med det jag kunde. Efter att ha haft telefontid med hÀlsosystern, beodrade hon mig att fara hem. Och imorgon ska jag till lÀkare och fÄse dÄ om de tar prover.

PĂ„ jobbet skĂ€mtade mina kaffedamer om att jag nog Ă€r gravid!đŸ˜Č
Det skulle minsann sĂ€tta skrĂ€ck i denhĂ€r gamla kĂ€rringen!!😁
Den friheten man har nu, nÀr barnen Àr gamla, den Àr underbar och ja, fri och den vill jag inte ge upp!
Javisst lĂ„ter det sjĂ€lviskt, men jag Ă€r ju trots allt för gammal!😊

Me trying to cool up,
men Àr bara het, av feber!

HÀlsosystern funderade om det kunde vara sorkfeber eller nÄt segt virus. Visst har vi ju rotat bland plankor med mera utomhus...


Och kÀra mrs M undrade samma som jag oxÄ tÀnkt....kanske nÄt med epoxy...jag hoppas ju att om det Àr bara nÄt som försvinner lika smygande som det kom mitt i natten utan nÄgra komplikationer...för visst börjar man ju undra över....cancer och sÄnt...

Jag fick just reda pÄ att just nu pÄgÄr denna högtid, Rosh hashana. En högtid för judarna, som firar sitt nyÄr. Jag kommer pÄ mig sjÀlv, att jag Àr sÄ ovetande om sÄnt jag borde ha vetat.

Rosh hashana (hebreiska: ŚšŚŚ© Ś”Ś©Ś Ś”, roĆĄ haĆĄĆĄanĂĄ, ung. "Ă„rets huvud") Ă€r den judiska högtid dĂ„ judarna firar sitt nyĂ„r. Rosh hashana firas pĂ„ första och andra dagen av den judiska mĂ„naden tishri, det vill sĂ€ga i september eller oktober. Den kallas Ă€ven pĂ„minnelsedagen eller shofarblĂ„sningens dag.
Rosh hashana
Liten askenasisk sjofar 5380.jpg
Shofar, symbol för helgen
TypJudisk helg
DatumSeptember-Oktober
Geografi och firareJudar i hela vĂ€rlden
AnledningNyÄr
Enligt judisk tradition skapades jorden pĂ„ denna dag och det Ă€r vid rosh hashana Gud bedömer vad mĂ€nniskorna har gjort under det gĂ„ngna Ă„ret, och beslutar vad som skall hĂ€nda dem under det kommande. Under de tio dagar som sedan följer, mellan rosh hashana och jom kippur, finns tid för eftertanke och botgöring innan domen slutligen fastslĂ„s. Det Ă€r en tid för försoning.
Under rosh hashana blĂ„ser man i ett vĂ€durhorn, en shofar (sĂ„vida dagen inte infaller pĂ„ en sabbat). Detta skall, enligt traditionen, vĂ€cka mĂ€nniskorna till eftertanke.
Till sederna kring rosh hashana hör Ă€ven en festmĂ„ltid, dĂ„ man bland annat brukar Ă€ta runda bröd med honung (eventuellt socker eller salt, beroende pĂ„ lokal tradition), Ă€pple med honung, söta bakelsergodis och alla möjliga söta frukter, till exempel granatĂ€pplen. Dessa rĂ€tter skall symbolisera önskan om ett sött och gott nytt Ă„r.
I den gregorianska kalendern kan högtiden börja tidigast 5 september (vilket den gjorde 2013) och senast 5 oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar