29.5.21

A lama in my livingroom..

Idag har jag hunnit med mycket. Började dagen med att köpa trädgårdsmylla och hästgödsel. I alla mina fyra pallkragar sko jag nu plantera. 

På Sunds fick jag hjälp av världens bästa Sanna. Jag köpte frön till morötter, sockerärtor, och ringblommor. Och sen köpte jag små plantor av issallad, broccoli, timjan, ruccola, citronmeliss, dill och grönkål. 

När jag kom hem, klippte jag det långa gräset. Det var kul att fåglarna höll mig sällskap. Min son tyckte säkert det såg kul ut, för han filmade mig.



Efter att jag klippt gräset började jag på, och satte mylla i pallkragarna. Vattnade och planterade. Så nu, får man se hur bra det går. Jag är ju inte alls nå proffs, helt nybörjare, så det känns mest som ett experiment. 


Ikväll, åkte vi till Nykarleby. Han är otrolig min älskling. Trots att han kommer från helt annan världsdel, har han så goda kontakter.

Vi behövde mer hö till vår kompost. Vi är ju lite hippies, på gott och ont, tycker jag iallafall, men vi har ju egen vattenbrunn, egen slaskbrunn, allt på grund av att dethär var ett villaområde när vi köpte det. Numera finns ju ledningar hitdragna, men vi lade så mycket pengar och tid, på eget system, så det kan vi inte byta ut nu. Under tiden vi byggde, använde vi ett dass och med den en kompost, som vi fortfarande försöker använda.

Så ikväll hämtade vi hö från en bondgård i Nykarleby. Jag är så ledsen att jag inte fotade. Där träffade jag på en underbar kvinna och hennes son, som vi redan är bekant med, och han är så underbart snäll och hans mamma, hon var precis lika underbar! Hon visade oss runt. Vi träffade på kor, getter, hästar, åsnor, lamadjur, påfåglar och grisar. Det är inte varje dag man får "pajja" och träffa på såna djur. Jag blir helt häpen varje gång jag får komma till en bondgård. Det är så stort!!

Om jag haft ett tidigare liv, så var jag nog bonde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar