25.12.21

Juldagen

Julen har flytit ganska lugnt. Igår på julafton steg jag upp vid halvåtta. Förstås hade jag varit ut en sväng tidigare med Finn.



Men redan tidigt på julaftonsmorgon började jag med att göra Sötad potatislåda. Dagen innan kokade jag potatisarna och mosade dem. Receptet finns här:

Så den fortsatte jag med och lade i ugnen ganska tidigt. Potatislådan behöver 2-3 timmar i ugn. Resten gjorde vi ganska enkelt. Vi har insett att trots att man köper en färdig julskinka så är den precis lika god om inte godare och saftigare än när man gör från grunden. 

Så det enda vi behövde göra med julskinkan, var garnera och lägga i ugn tillsammans med morots och kålrotslådan. Däremot gjorde jag nog köttbullar från grund. 

Men före julmiddagen åkte vi till Församlingscentret. Hela familjen förutom äldsta sonen och hans fru som inte vågade komma dit eftersom de kände sig lite flunssiga. Lyckligtvis kom de iallafall på middag hem till oss. 
Vi spenderade tre timmar under dagen på Församlingscentret. 

Där bjöds på julgröt: En gemensam jul. Så där var vi med för att hjälpa till och ta hand om gästerna och barnen. Det var en fin stund.

Sen på kvällen då firade vi julafton här hemma med julskinka, med hela familjen. Och delade julklappar.

Idag på juldagen, började vi med pancakes. Och sen tog jag Finn på en promenad. Och nu ligger jag i soffan och vara vilar. Jag hoppas resten av dagen fortsätter lika. Att bara ta det lungt och vila😊





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar