21.3.22

Vila

Igårkväll gjorde älsklingen pizza. Den pizza han gör är ett mästerverk! Så ledsamt konstaterade jag, att jag kände varken doft eller smak. 

Han gör pizzadegen med noggrannhet och har lärt sig så att säga, av de bästa italienska pizzabagarna. Han har läst mycket och tittat på videon för att få den bästa pizzadegen till en tunn och krispig yta. Jag vet inte vilket recept han använder, men iallafall gör han degen dagen före. Och följande dag fortsätter han knåda och laga degen, delar den i fyra delar, och sen ska den jäsa i timmar igen. Sen använder han också speltmanna när han bakar ut degen. Jag borde lära mig hur han gör degen, men det är mycket knådande.

Jag tror att strax före han lägger degen på plåt ska man vara väldigt försiktig att inte göra fel med degen. Men han har lärt sig alla trixen. Sen lägger han tomatsås, ofta lägger han basilika och vitlök i tomatsåsen. Den italienska tomatsåsen "Polpa" är god. Och in i ugnen för några minuter. 

Och nu börjar vi med fyllning. Först riven mozzarellaost, pepperoni, vanlig mozzarellaost i bitar, ansjovis, kapris och hackad vitlök som vi lagt i olivolja. Ansjovis får inte vara smaksatt, det ska vara äkta smak. Denna använder vi. In i ugnen igen och sen njuter vi av den underbara pizzan.




Ett mästerverk till pizza blir det, som jag aldrig vill vara utan. Tänk! Att just jag, får äta den godaste pizzan i hela världen! Nästa gång ska jag njuta dubbelt, när jag inte kunde det denna gång. Jag undrar hur länge det tar förrän lukt och smaksinnet är tillbaka. 

Idag har dagen gått till att sova och vila. Jag vill bara vila. Jag var en sväng ut med hunden, men sen sjunker jag tillbaka i sängen....jag är så trött och det är så underbart att vila. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar