23.4.24

Liten chock

Jag har aldrig tänkt att jag skulle vara en i mängden av alla dem som pratar om att de har högt blodtryck. Men nu ligger jag i samma grop som dem. Mitt blodtryck idag när läkaren testade var 140/96 vilket hon sa var för högt!

Man blir nog lite skärrad! Det hade jag inte räknat med! Så nu ska jag testa mitt blodtryck varje dag och se om det går ner. Sömnen och stressen har krånglat till det. 

Jag fick en medicin som inte känns bra alls! En medicin som ska få mig sömnig. Men egentligen är det en antidepressiv medicin, som även kan sänka blodtrycket. Så det är två flugor i en smäll. Jag vill verkligen inte ha nån medicin! De skrämmer mig! Men jag tror jag måste testa trots att det går mot min vilja.

"Vissa antidepressiva mediciner – en del mediciner mot depression (som mirtazapin) kan också hjälpa om du har sömnproblem, speciellt om du dragits med problemen länge


Jag måste ändra min livsstil på riktigt. Jag har varit väldigt slarvig! På torsdag ska jag till laboratoriet och blodprov som kolesterol, blodsocker, sköldkörtel med mera ska testas. Jag är redan rädd för vad dessa ska visa. Jag har inte precis ätit bra de senaste månaderna. Här är några av de saker jag måste ändra på. 

1. Jag älskar att äta Reissumies med Oivariini och Emmental ost varje morgon med kaffet. (Ca 573 kalorier.) Det blir första förändringen. Nu blir det "overnight oats" igen som gäller. Med blåbär och kanel. Jag är inte så förtjust i gröt. Men overnight oats går. (Ca 224 kalorier.)

2. Det andra jag måste ge upp är godiset. Jag är helt fast i godisträsket. Och det har nästan blivit som en sjukdom eftersom jag är besatt av det. Så jag måste nog göra en helomvändning och gå igenom några svåra dagar där jag får bli fri från sockerberoendet. 

3. Att sluta äta matlådor. Mina favoriter är "Tai Cube". Och de innehåller inte så mycket hälsosamt. Så nu ska jag verkligen på riktigt försöka äta mera grönsaker. Vi äter sällan gris och nötkött, men en hel del kyckling. Jag behöver ca 1500 kalorier/dag. 

4. Det sista jag måste komma ifrån, är det jag kräver efter middagen. Något sött. Där måste jag hitta något hälsosamt att tugga på. Att tugga på en morot är något jag måste prioritera.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar