3.5.24

Samtal i olika former

Igår var en väldigt händelserik dag. Vid halvnio hade jag en tid hos psykolog. Hela min livshistoria skulle jag berätta. Nästan så att jag skämdes om hur mycket jag pratade😏. Men hon lyssnade med intresse, tyckte jag i alla fall😌och vi ska ännu träffas ett par gånger till och fortsätta samtalet. 


När jag kom hem for jag på en kort promenad med hundarna. Ifall jag tar den lilla med, går jag inte långt. Efter det gjorde jag en hälsosam lunch till mig med zucchini, aubergine, tofu och lite av avokado. Avokado har jag inte lärt mig riktigt tycka om. Men vad gör man inte för hälsan. 

Lite före två cyklade jag mot stan. Jag skulle på ett samtal med arbetshälsovården, läkaren, min chef och vår HR. Jag hade en väldigt positiv känsla inför mötet, men även lite spänd. Jag kom lite väl tidigt in till stan, så jag parkerade cykeln i en gränd, troligtvis avsedd för boende där, gick runt ett kvarter för att låta tiden gå och kunde njöt av värmen.

Största problemet i detta med min sömnlösheten, stressen och hälsan som blivit lidandet, tror jag, har varit att jag inte tillåtit andra och inte mig själv heller, att inse att jag gjort flera personers jobb under en längre tid. Och när jag inte klagat högre än jag gjort, utan mest muttrat och varit arg inombords, varför sko någon då förstå? För jag jobbar ensam och det finns ju ingen som ser allt jag gör. 

Så, från och med nu kommer jag att ta det lugnare. Jag kommer ge mig tid till att ta pauser. Jag kommer prata med folk, och sluta till exempel att fundera över hur andra kan stå och prata med varann på jobbet. Det hör ju också till. Att andas. Det är det som gör livet värdefullare och trivseln på jobbet. Inte sakerna. Jag har försökt och försökt komma underfund med varför det gick såhär. Jag är en riktigt STOR tänkare! Men man hittar svar då också. Man måste gå tillbaka till rötterna.

Nåja, just nu dricker jag en enkel smoothie. Med äpple, spenat, grönkål och mandelmjölk. Och väldigt fräsch! 


Läkaren sa igår att mitt HB och det andra som är högre än vanligt, är helt normalt. Så det var skönt att höra. Men han är osäker på om mitt kolesterol går ner enbart med kost eftersom det är genetiskt också. Men värt ett försök i alla fall.

Jag ska så småningom cykla in till stan. Jag kommer att ta cykeln varje gång det går. Jag måste handla mat. Kilometrikisa har startat igen och jag vill få ihop lite kilometrar i alla fall.


Slutresultatet från samtalet igår blev att jag fortsätter min sjukledighet i en vecka till. Sen ska jag jobba halvtid en månad. Jag har självklart skuldkänslor över det. Men igen, så måste jag tränga bort den känslan! Hälsan går före. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar