28.7.15

Ähtäri-week

Måndagmorgon tog jag med barnen och körde till Ähtäri. Älsklingen var tillbaks på jobbet. Så jag bokade in oss på Hyvölän talo, ett sommarboende på landet. Via seinäjoki på pizzabuffé, den bästa pizzabuffé jag nånsin ätit när det handlar om rätter att välja mellan och det var förmånligare än vanligt. Pizza-piikki tror jag det hette. Kom fram till Ähtäri, och vi fick vårt röda stockhus, äldre modell, och vi rymdes bra in alla fem.


Kylskåp, mikro, kaffekokare tillgänglig. I stora gula huset bredvid fanns dusch och toalett. 


Entrén till vårt boende hade en dörr som passade minstingens längd. 


Här fanns inte så mycket att göra. Volleyboll, en simstrand. Bastun kostade 20e att hyra så istället simmade vi en kväll, till samma pris, på Mesikämmens bad. På booking.com hade man en hel lista av vad som skulle finnas här. Det var roddbåtar, bordtennis, cyklar att hyra osv men det var inte riktigt så bra som det lät. En roddbåt som hade en plugg som hoppade ur och det flödade vatten in. Borde ha suttit och hållit i pluggen hela tiden. Istället tog vi oss i land och gjorde annat. Matade en kossa tex som var bästa vän med ett får.


Trots att bekvämligheterna inte var så bra, så var det värt det. Att kunna njuta av naturen är fint. 




Måndagkväll handlade vi så att vi hade att äta morgonmål och kvällsbit. 
Sen tog vi det bara lungt. Kyligt ute, kyligt inne. 




Tisdag efter morgonmålet åkte vi till Ähtäri Zoo. Drömmen om att fara till Kolmården tar vi sen. Och även nån safari i Afrika. 
Ähtäri var sig likt.





Polisutställning på Ähtäri zoo


Onsdag åkte vi till Flowpark. Nu var det att dra på sig säkerhetsutrustningen och gå linbana mm. Efter guidad intro fick vi testa banorna på egen hand. 
Roligt och lite skakigt. Jag brukar aldrig bli sådär suddig i ögonen på hög höjd, men lite kändes det av idag. Kanske för att vi kom igång sent och magen var tom. Vi hade roligt iallafall. Jag har ännu ont i bröstkorgen, eftersom det var nära att jag fick sendrag där. Jag vet inte ens vilka muskler man har där.
Här är vi in action...







Torsdag spelade vi frisbee-golf innan regnet kom. Vi hade tänkt vandra, men istället körde vi till Keskinens och ve och fasa vad folk blir som galna där!!
Jag öppnade mitt fönster när vi körde sakta in på parkeringen. En man kom gående bredvid och han sa på finska att han ska fara så vi kan ta hans plats. Ja lade blinkers på och väntade tills han skulle backa ut och i samma sekund som han åker och jag ska svänga in kommer en familjevan med fart och tar min plats. Jag stiger ur bilen häpen till tusen och går fram till bilen för att säga till dem att jag var före. De bojkottar mig totalt och tittar inte ens på mig. Det enda jag kan göra är att gå tillbaka till min bil, men som tur kommer en annan kvinna gående som säger att hon ska åka iväg. Den platsen fick vi iallafall.
Samma sak i när man går och kollar på de miljontals saker som finns. Mänskor kör på dig hela tiden. Vad är det som händer? Tappar vi all respekt för folk när vi kommer till Keskinens? För sådär beter sig inte folk på Prisma.
Jag tycker dessutom att Keskinens inte alls har billiga priser, men vi låter oss luras.

Fredag. Körde hemåt efter att alla packat ihop sina saker. Nu är det att vänta på måndag med positiv anda, trots att jobbet kallar och trots att sommaren försvann nån annanstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar