19.9.16

Wishing a safe flight

Så har denna dag flytt...

Har haft ont i nacken igen. Men när jag kom hem började det småningom kännas bättre och jag städade medan kycklingen var i ugn. Vi äter ofta kyckling och denna hade en marinad med bbq-sås och det var ganska gott.

Oftast köper jag helt naturella kycklingstrimlor som jag steker snabbt och blandar i en burk Mango chicken sauce och låter det koka med strimlorna i 10 minuter. När man är dålig på att orka laga mat så är tex detta en perfekt sås att mixa med kycklingen och äta med ris. Ibland lägger jag till på fatet före jag äter några cashewnötter. Det är jättegott!


Sen nu före läggdags bakade jag en spetskaka. Vi väntar äntligen hem vår amerikan, min kära söta rara älskling. Så lite fest måste vi ju ha. 

Spetskakan är från högstadiet och jag kan väl receptet utantill vid dethär laget.

Spetskaka

2 ägg
2 dl socker

-vispas pösigt

75g marg/smör
1 dl mjölk 

-blanda i äggsmeten

2.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver 
1tsk vaniljsocker

-blanda torra ing. och lägg i smeten

Grädda 175 grader ca 20-30 minuter.
Kakan kan vara på ljusare sidan när du tar den ur ugn, eftersom du sätter den tillbaks i ugnen med glasyr på. Men ändå så att den börjar se färdig ut.

Glasyr:
2 msk smält marg/smör
2 msk grädde
2dl farinsocker

-blanda ihop glasyren och skeda den över kakan och sätt sedan kakan tillbaks i ugnen och ta ut den först när glasyren börjar bubbla.

Önskar en trygg hemfärd hit för min älskling. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar