9.6.21

Ut och ro

Man kan ju knappt tro att det är sant så fint det är och varit de senaste veckorna. När jag och sonen cyklar till jobbet är det riktigt härligt. Det är stilla och så fint som det bara kan vara vid halvsju en sommarmorgon. 

Min kusin kom på besök och vi for ut och rodde.





Några dar har skitlukten från Wisaforest/UPM varit obehaglig. Så till den grad att jag blir arg och funderar riktigt vad det är de tvingar oss mänskor andas in. När jag spydde galla över UPM på jobbet var det en bekant som tog fram sin telefon och var lika frustrerad som jag, men av andra orsaker. Jag kunde inte tro att det var sant det jag såg!!

Där vid kajen på jobbet, hade han fotat slask som flyter förbi i vattnet längs med kusten. Där flyter en sån vulgär massa iväg. Varje morgon kommer ny, sa han. Det var helt enkelt som om nån sko ha öppnat en enorm slasktank och spytt ut det i havet. Är det reningsverket i Jakobstad som släpper ut skit? Man kunde ju riktigt på riktigt se lortar flyta. Och dessutom bara en kilometer bort ligger Gamla hamn stranden där folk simmar. Jag undrar verkligen varifrån dessa lortar och slask kommer från??!!  Och hah! Fiskodlingen som dessutom folk vill börja med??!! Kommer ni att äta denna odlad fisk som simmar med lortar??? 
Denhär stan tycks ju ha fått allt felvridet och om bakfoten när pengar styr mer, än hälsa och miljö. Vem vill komma till en sån stad på semester och än mindre bo i en sån stad. Det hela är ju förnedrande. 

Vill du resa inom Finland?? Kom inte till Jakobstad om du vill ha det  bra!! Här luktar det skit och här simmar vi med lortar och så bjuder vi även på laxar som äter allt detdär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar