24.3.24

Den helige Anden

Tomt blad tänker jag, när jag känner jag vill skriva av mig något, men vet inte vad. Kanske jag borde skriva om " den helige Anden". Ofta pratar man om Gud, Jesus, men glömmer lite bort den otroligt viktiga "Anden". Anden beskrivs som en vindpust. Kanske det är så, att Gud andas ut, en vindpust, till alla som tror på Honom och vill ta emot den helige Anden och därför får man dendär känslan den ger. Den helige Anden är hjälparen, som ska hjälpa oss genom livet. 

Vem är den helige Ande?

Före sin död lovade Jesus sända den helige Ande som försvarare och lärare, som hjälpare för de sina. Efter uppståndelsen och himmelsfärden, på pingsten, utgöt Gud sin Ande över lärjungar och fyllde dem med sin nåd och sina gåvor.

Den helige Ande för Guds godhet och Kristi kärlek mitt ibland oss. Utan den livgivande Anden kan vi inte tro eller närma oss Krustus utan flyr Gud och vänder oss bort ifrån honom. Den helige Ande kallar oss och föder tro och nytt liv i oss. Han ger oss Kristus och alla hans gåvor och bevarar oss i en rätt tro.

Den helige Ande är enligt sitt namn den som helgar, som gör syndiga människor heliga. Han öppnar våra hjärtan så att de kan ta emot Guds ord, lära känna Kristus och lita på Guds löften. Den helige Ande gör människan delaktig av Guds nådegåvor och hjälper människan att älska Gud och sin nästa.


Här kan ni läsa lite mer:


Igår lördag, började helt bra trots att jag vaknade med lite torr hals och tungt huvud. Jag måste bli bättre på att dricka vatten. Speciellt när jag cyklar och svettas. 
Sen gjorde jag inte mycket annat under dagen, än att köra till Sunds efter blommor och igårkväll var vi och hälsade på till Esse och träffade bland andra söta Lara. Det är inte så vanlig syn när älsklingen och jag ligger och halvt jollrar lekandes på golvet i vardagsrummet och halvt tävlar om vem som får Lara att le och leka med oss. 



Vaknar till en skön söndag. Det snöar igen. Pancakes till frukost🥞





Men våren är på kommande hursomhelst, nu skiner solen igen. Nu ska vi snart fara till kyrkan.
En skön söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar